Monday, October 29, 2007

Djupa funderingar

I beskrivningen av den här bloggen så har det förutom mördarapor och nördigheter utlovats djupa funderingar. Därför är temat för dagen naturligtvis:

Road Rash och livet



Jag var hemma i Halmstad i helgen. Där träffade jag på en gammal vän som jag inte pratat med på 15 år, nämnligen Road Rash 3 (ursprungligen till SEGA Mega Drive, nu till min laptop).

För er som inte känner till spelet så går det i huvudsak ut på att köra väldigt fort med en motorcykel, slå dina medtävlare i huvudet med diverse tillhyggen och undvika att köra på saker såsom kor, träd, bilar och polishelikoptrar.

Ofta när man stöter på saker från sin barndom så blir man lite lätt besviken då man upptäcker att de faktiskt var ganska lama (Kalle Ankas pocket, jag tittar på dig!).

Så är ej fallet med Road Rash!

Till min förtjusning så upptäckte jag att det är precis lika roligt som jag minns det! Det är fartfyllt, våldsamt och härligt utmanande!

Så, var det bättre förr? Om det tvistar retronördarna, men en sak med äldre spel är att spelupplägget i regel är enklare än spel som kommer ut nu. Numera finns det fantastiskt bra spel med bländande vacker grafik som leverar en engagerande och utmanande spelupplevelse, men det finns också massvis med spel som inte alls är speciellt roliga utan bara väldigt välgjorda. Förr fanns det tonvis med dåliga spel som såg ut som skit, men de riktigt bra var enklare att känna igen då de förutom att se ut som skit erbjöd en härlig spelupplevelse.

Nåväl, för att göra skäl för bloggtiteln kommer här ett gäng fullständigt irrelevanta livsmetaforer från Road Rash:
  • Även om du trillar av din motorcykel så är loppet inte kört. Skulle du finna dig krockad med en ko: Spring tillbaka till din motorcykel och lägg gasen i botten!
  • Det gäller att börja luta sig i god tid innan en skarp kurva, annars är risken att man flyger av banan.
  • Även om folk vill slå dig med en kofot så att du trillar av din motorcykel så är det långt större risk att du trillar av p.g.a. vårdslös körning. Stirra dig inte blind på konflikter med andra när målet är att komma framåt.
  • Kör du om alla dina medtävlare så blir det väldigt ensamt, men å andra sidan så vinner du en massa pengar och berömmelse.
  • Nunchuks är jävligt coola.
Road Rash 3 och en mängd andra gamla klassiker finns att ladda ner här.

1 comment:

Anonymous said...

Eller
här
om man tycker 50 spel är lite lamt. :-)