Saturday, May 26, 2007

Dammit Jim! Jag är ingenjör, inte språkvetare!



Faktum är att jag fram tills nyligen inte kunde stava till ordet ingenjör. Detta efter att ha pluggat på Lunds Tekniska Högskola i fem år.

Eftersom detta är fruktansvärt pinsamt så kommer jag som tur är aldrig mer att stava fel till det. Förutom om jag någon gång måste slänga ihop ett viktigt CV under tidspress, DÅ kommer jag säkerligen att göra det!

Andra ord jag konsekvent har stavat fel till:

Consider - Inom ramen för min exjobbsrapport skrev jag säkerligen concider minst 300* gånger. Det hjälpte föga att Word 2007 rödmarkerade det och slog mig i huvudet med en planka, när min hjärna ska omsätta ordet i fingerrörelser på ett tangentbord så är det fortfarande ett C som hoppar ut. Dock svär jag numera ljudligt åt det en halv sekund efter jag skrivit det och ändrar det självmant. Ännu finns det hopp!

Fåtölj - Jag hade fått för mig att det hette fotölj, ty det är ju en sittanordning för att avlasta sina trötta fötter! Jag är fortfarande skeptisk till fåtöljer. Sådana har man nog bara i Stockholm...

Det är lustigt det där. Vilka ord kan inte ni stava till? :)



*Ok, jag räknade. Consider förekommer bara 26 gånger i min exjobbsrapport.

9 comments:

Birger Ekenstierna said...

Absolutly, absolutely, absoulutly mycket svårt att stava!

Martin said...

Det som jag stavat fel till en del på jobbet senaste är "presence" som jag mången gång stavat som "prescence"

Bitte said...

Alltså Erik, jag trodde att du gick i din morfars fotspår och skrev ingengör som en ordvits, eftersom du ju ingen(ting) gör... Hur har du det med affisch och Schweiz nuförtiden då? När det gäller fåtölj var det en överraskning för mig att du associerade det med fot - språkvetenskap är kul!

Bitte said...

Visst ja, du ville veta vad vi andra gör för stavfel. Här får du ett bevis på att även språkvetare kan ha svårt att stava: jag är tvungen att helt förlita mig på rättstavningsprogrammet när det gäller ord som achieve och perceive.

Erik Rydeman said...

Faktum är att jag p.g.a. traumatiska barndomsminnen undviker att säga affisch och istället använder poster. :P

Johanna said...

jag gillar inte heller affisch, och det är ditt fel erik!
Däremot lärde jag mig tidigt stava till chaufför eftersom du inte kunde det. Muahahahahahhaahahaaaaa. annars ogillar jag att stava consciousnessly när jag har bråttom. Vilken tur att jag är en språkgud. PWND puny brother!

Mattias Johansson said...

Mitt är "receive" som jag konstanst stavar "recive"

Malin said...

Jag har alltid haft allvarliga problem med att stava till "förrän".

Anonymous said...

Well written article.