Sunday, May 13, 2007

Produktivitet - Vilja - Personligt ansvar

Idag har jag gjort någonting viktigt.

Jag har suttit på min balkong, ätit vindruvor och tänkt över mina mål för diverse projekt och vad jag måste göra för att uppnå dem. En grov tidsdisponering pryder nu min magnetiska anslagstavla och saker och ting är klarare.

Den senaste veckan har jag börjat jobba med Mattias med väldigt goda resultat. Trots att vi sitter i olika städer och kommuniserar via Skype så har vår produktivitet ökat både individuellt och som en helhet.

En väldigt stor del av min egen ökade produktivitet (jämfört med soloarbete) kommer från att jag faktiskt arbetar fokuserat på tydliga arbetstider helt utan oseriösa avbrott. Med någon bredvid sig som är lika fokuserad och förlitar sig på att man utför sitt arbete så är det otänkbart att plötsligt sätta sig och dumsurfa på internet, logga in på något community, kolla på en TV-serie, komma på någon liten grej man skulle göra osv. Arbetstiden är effektiv.

Mitt eget arbete på soloprojekt är sällan lika effektivt och frågan infinner sig givetvis:

Varför inte det?

Den ökade fokusen i ett projekt med flera deltagare och intressenter kommer ju från att man är ansvarig inför någon annan, man har gjort ett publikt åtagande och förväntas leverera. Om man inte fullföljer sitt åtagande så får det tydligt negativa konsekvenser.

För att illustera problematiken med soloprojekt:
PrioList är arbetsnamnet för en komersiell webapplikation jag började utveckla i samband med mitt nu fullbordade examensarbete. Programmet är centrerat kring en hierarkisk TODO-lista och erbjuder mycket kraftfulla verktyg för beslutsfattande och prioritering vid val mellan flera olika alternativ. Det är i dagsläget halvfärdigt och kräver mycket arbete för att fullbordas.
Mina mål för projektet är att det ska bli ett väldigt användbart och populärt program som kan ge mig en extra inkomst och bidra till intressanta forskningsframsteg inom beslutsfattande.

Det är endast jag som ligger bakom projektet och även om det finns många som har uttryckt ett intresse av att se det fullbordat så är det ett privat åtagande. De enda konsekvenserna som kommer av att inte arbeta effektivt på projektet är att mina egna mål för det inte uppnås.

Misslyckande i det här fallet handlar med andra ord om en avsaknad av positiva konsekvenser snarare än påtagliga negativa konsekvenser från omvärlden.

Och här kommer vi till kärnfrågan i det här inlägget, nämnligen Självkännedom och diciplin!

Jag arbetar för närvarande på andra projekt (minst) fem dagar i veckan så två saker är väldigt viktiga för att arbetet med PrioList ska gå framåt:
- Att besluta när jag ska arbeta på det
- Att arbeta effektivt på det när jag gör det

För privata åtaganden, vare sig det gäller att arbeta effektivt på ett självpåtaget IT-projekt, börja motionera, städa sin egen lägenhet, bryta en ovana, byta karriär eller utveckla en färdighet så är den enda man är ansvarig inför sig själv. Att hålla det man lovat någon annan är ofta enklare, men att hålla det man lovat sig själv är långt mycket viktigare!

Det finns två tidpunkter då det är viktigt att tänka på sina privata åtaganden:

- NU!
Vad gör du just nu? Är det vad du har för avsikt att göra?
För att agera i enlighet med sin egen övergripande vilja så hjälper det att vara aktivt medveten om sin tankeprocess och sina handlingar.

- Ibland
Det är lätt att glida genom livet utan att tänka så mycket på vad man egentligen har för målsättningar med det. Att ibland sätta sig ner och strukturera upp vad man vill och hur man ska åstadkomma det är lätt att försumma men otroligt viktigt att göra.

Givetvis finns det långt fler aspekter av personlig produktivitet än vad jag pratat om ovan, men en väldigt viktig del är att veta vad man vill göra och varför och sedan göra det, inte någonting annat.

En självklarhet kan tyckas, men det är skillnad på att veta och att aktivt göra.



Följande böcker borde läsas minst en gång av alla:
Stephen R. Covey - The Seven Habits of Highly Effective People
Eckhart Tolle - The Power of NOW

Sådär, då fick jag de tankarna ur mig. Nästa söndag tänker jag inte skriva ett pretentiöst blogginlägg utan istället arbeta fokuserat på PrioList. :)

No comments: