Sunday, May 27, 2007

Reita figuar!

Jag har precis spenderat ca 3-4 timmar med att jaga rätt på en jättefrustrerande bug i ett program jag utvecklar. I slutändan rörde det sig om en rad kod som var felplacerad, ett logikfel helt enkelt. När jag flyttade den 13 rader nedåt så fungerade allting.

Vad har vi lärt oss av detta? Jo följande:
  • Testdriven Mjukvaruutveckling är jättebra för att hitta fel tidigt i processen. Hade jag använt det så hade jag hittat felet mycket tidigare!
  • Den mörka sidan av kraften har sina poänger. Det är väldigt tillfredställande att först bli jättefrustrerad över ett invecklat problem, svära högt över det, och till sist kanalisera sin vrede till en glödande punkt av total fokus och systematiskt jaga ner och döda problemet.
  • Min skånska gymnasielärare i hållfasthetslära hade EN väldigt bra poäng. Vad lärde han ut? Jo att den universella nyckeln till varje problem är följande: RITA FIGUR!
En ritad figur:


Att gå lös på ett papper med sina tankar för en invecklad tankeprocess kan liknas vid att hamra in kilar i en bergsvägg man håller på att bestiga. Skulle du tappa ditt fokus så riskerar du inte att falla så långt. Det uppfriade korttidsminnet gör också att du kan lägga mer av dina tankeresurser på att ta dig vidare.

Förutom maximen Rita Figur fick jag dock inte ut så mycket av hållfasthetsläran. Ännu idag ryser jag lite när jag tänker på den gamle mannen med slipsen nerstoppad i byxorna som talade om hålkantstryck. Ingenjörer var inte coolare förr...

No comments: