Saturday, July 14, 2007

Annars då?

Här kommer den senaste tidens intryck från mitt spännande liv.
Brace yourselves!

Project Havregrynsgröt


Bakgrund:
För någon dryg vecka sedan beslutade jag mig för att genomföra ett experiment.
Att under en veckas tid gå upp kl 07:30 varje dag istället för att glida upp då förmiddagen och morgonen var borta.

Resultat:
Det lyckades! Jag går numera upp tidigt på morgonen och arbetar 8 produktiva timmar om dagen utan att sitta och sudda bort kvällen med lågkvalitativt arbete. Det är svårt att vara oseriös och sitta och dumsurfa på morgnar, ska man inte göra något vettigt kan man ju lika gärna sova.

Slutsatser:
Att förutsättningslöst men dedikerat testa att göra någonting i en vecka är ett jättebra sätt att integrera en ny vana i sitt liv. Gillar man det inte så behöver man inte fortsätta när veckan är över. I det här fallet gillar jag det mycket och har för avsikt att fortsätta med att jaga maskar och tugga guld.


Onda kapitalister på fosievägen!


För ett par dagar sedan så satt det ett par företagsamma flickor på dörrmattan utanför lägenheten intill. De gav mig en jättefin teckning de hade gjort med fjärilar och blyertsstreck på.

Så trevligt tänkte jag, men ACK! Ett par minuter senare dök det upp en lapp i min brevlåda!
"Lägg pengarna där utanför" sa den med något som såg ut som en prislista. Tydligen så bedrev de affärsverksamhet med fakturering.

Följande meddelandeväxling utbröt på lappar skrivna med kritor:

Jag: "OK"
bifogat 10 kr

Onda kapitalister: "20!"

Jag: "15 + en banan!"
bifogat 5 kr + en banan

Onda kapitalister: "Pengar"

Jag: "Jag har slut på kontanter"

Onda kapitalister: Flummiga hot om vad som skulle hända om jag inte betalade!

Jag: Förbluffad tystnad

Onda kapitalister: "Snela sista"
med hjärtan och ankor och grejer

Jag: "Du får den här knappen!"
bifogat: en trevlig knapp jag hade hemma som passar dem långt mycket bättre än mig!



Macbögeri!


Jag har fått en MacBook! Eftersom den är gjort av apple så ser den ut som en futuristisk rymdfärja och är jätteshiny och allmänt cool.

Features:
  • Den har en pulserande vit lampa som lyser lite ibland. Jag vet inte varför men coolt är det!
  • Den har en inbyggd 1 cm stor webkamera som är bättre än alla webkameror jag någonsin har använt.
  • Bluetooth, WLAN och grejer. Jag hade ne videokonferans på Malmö Central med Mattias i fredags. Skitcoolt!
  • WINDOWS! Mac OS X är för hippies. Eftersom den är intel-baserad så kan man köra Windows på den, vilket är väldigt tur eftersom det är en arbetsdator och vi utvecklar i Microsoft .NET.
I AM MEGATRON!


DU

MÅSTE

SE

TRANSFORMERS

NU!

5 comments:

aerie said...

Grattis att det gick så bra att införa din vana med att gå upp tidigt.
Jag fattad inget av den där skumma konversationen.
Mac + intel kanske är det bästa som har hänt mac.
Jag har sett transformers, vi var 18st och hade givetviss de 18 bästa platserna =)

Andersson said...

Transformers.... Njae....

Erik Rydeman said...

Vadå Njae? Det var ju den bästa filmen på år och dar!

Johanna said...

intressanta grannar...

Anonymous said...

ja gjorde samma sak udnerbart att sluta sova bort dagarna!

hahahha älskade konversationen ASG