Monday, July 2, 2007

Experiment: Dagliga vanor



Den senaste tiden så har jag förfallit något och levt ganska ostrukturerat. Jag har lagt mig sent, gått upp sent, beställt pizza istället för att laga seriös mat, struntat i att blogga, struntat i att städa, diska, eller rensa min inkorg. Jag har inte strukturerat upp min dag, planerat morgondagen eller besvärat mig med att hålla reda på vad det var jag skulle åstadkomma och när och hur jag skulle göra det.

Det är dags för förändring!

För ett tag sedan började jag använda Joe's Goals, en sida som låter en hålla reda på dagliga vanor och ge en poäng när man gjorde något bra och minuspoäng när man gjorde något dåligt. Tanken är att den ska få en att tänka på vad man gör och sträva efter att göra så bra saker som möjligt.
Den fungerade ganska dåligt för mig. Jag blir helt enkelt inte så motiverad av att ge mig själv fiktiva poäng som saknar ett sammanhang.

Den baserar ju sig lite på att vanor är en produkt av motivation. Att motivera sig själv till att göra saker för att man vet att de är bra och således i stunden välja att göra dem. Det brukar vara där det faller för mig. När jag vet att jag "borde" göra någonting och ska bestämma hurvida jag ska göra det eller något annat så väljer jag ofta något annat, eller undviker beslutet medans jag gör någonting annat tills det är för sent att göra det.

Ett praktexempel: Att gå upp på morgonen.

Jag är en snoozare. Om jag inte har någonting viktigt och tidsbestämt att göra så fortsätter jag att sova så länge jag kan. Jag går upp och ställer alarmet till 15 minuter till, 10 minuter till, ytterligare 10 minuter till, sedan skiter jag i klockan och sover en timme till varpå jag går upp och förmiddagen är borta.

När väckarklockan ringer så uppstår en beslutssituation med två val, antingen gå upp eller sova. Det rätta valet är ju teoretiskt sätt att gå upp eftersom förmiddagar och morgnar ofta är produktiva och trevliga.

Så vad är problemet? Jo, problemet är att människan som fattar beslutet om hurvida jag ska gå upp eller inte, inte är Erik "Seriös människa" Rydeman som sitter och skriver det här pretentiösa bloginlägget utan Erik "Bluäääärgh!!!" Rydeman, kreaturet.

Lösningen på problemet är därför att låta Erik "Seriös människa" Rydeman ta beslutet NU om hurvida Erik "Bluäääärgh!!!" Rydeman ska gå upp direkt imorgon kl 07:30 när väckarklockan ringer. När frågan "Pip pip? Bluuääärgh?" kommer som resultat av att klockan ringer så är beslutet redan fattat och det är bara att lyda och gå upp.

Men det där kommer aldrig fungera. Varför inte det? Jo för att hårda regler som man sätter upp för sig själv fungerar jättebra, i två till fyra dagar. Sedan så blir de lite suddiga och man tänjer ut dem, gör undantag från dem och glömmer till sist bort dem.

Lösningen på DET är givetvis att göra en stor grej av det. Att gå upp tidigt på morgonen är ju knappast någon insiktsfull världsomvälvande realisation jag plötsligt fått utan bara något jag kanske borde göra.

Därför så tänker jag utforma det som ett stort experiment för att se om jag gillar det eller vad som händer.

Således annonserar jag för världen:

Under en veckas tid ska jag varje dag gå upp kl 07:30 och äta havregrynsgröt!
*


Måndagen den 9/7 ska jag skriva ett nytt bloginlägg om det och utvärdera resultatet.

Jag har egentligen mer jag vill testa att göra varje dag, men det skriver jag om imorgon.

Godnatt!

------------------
*Undantaget kan vara på lördag om jag på fredag skulle besöka en synthklubb som stänger 05:00, då ska jag gå upp kl 11 istället.

6 comments:

Malin said...

Jag hejar på dig Erik! Någon gång ska jag göra samma sak. Jag brukar annars snooza i sådär 2-3 timmar i sträck eftersom jag har vant mig av vid att höra klockan och således trycker på snooze utan att ens vakna. Det är bra att börja jobba 07 på morgonen, för då måste jag gå upp.

Raven said...

Halv åtta är inte så tidigt, särskilt inte för en ninjaingenjör. Jag tänker ringa dig 07.31 imorrn.

Erik Rydeman said...

Nej det �r nog inte s� fruktansv�rt tidigt om man har en fast anledning att g� upp. Jag har inte haft det sedan jag satt halvd�d p� morgonf�rel�sningar f�r n�got �r sedan.

Hittills har det g�tt riktigt bra, det var inga problem alls att hoppa ur s�ngen imorse. En ospektakul�r men produktiv och trevlig dag! :)

Birger Ekenstierna said...

För att man ska kunna gå upp kl. 7.30 kräver det att man går och lägger sig i rimlig tid också, men det hoppas jag du fattar...

Erik Rydeman said...

@Birger
Det är jäkligt sant. Jag råkade fastna med att avkoda en datamatris (se ovanstående ARG-post). Jag ska nog inte gå upp vid 07:30 imorgon (men på måndag!). :)

Johanna said...

jag snoozade så hårt en period att micke till slut sket i att väcka mig i tid att gå till jobb (när båda jobbade på samma ställe) och skrek från hallen "Jag sticker till jobb nu, du kan ju följa med om du vill!", halv åtta. jag var lite tjurig och hade rufsigt hår den dagen.
knepet är att ställa väckarklockan en halvtimme innan du egentligen vill gå upp, så kan du snooza skamlöst.